HA 6 GG - Hungarian

amateur radio station

Naptár

Előző hónap Április 2019 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 14 1 2 3 4 5 6 7
week 15 8 9 10 11 12 13 14
week 16 15 16 17 18 19 20 21
week 17 22 23 24 25 26 27 28
week 18 29 30

Rádióamatőrök vészhelyzet esetén

A vészhelyzeti kommunikáció az egyik kedvencem... itt egy remek tanulmány HA6IGM-től.

A rádióamatőr szolgálat tevékenysége a rövidhullámú sávokban
Szűcs György Csaba (HA6IGM) rádióamatőr, a Rádióamatőr Készenléti Szolgálat tagja

Vészhelyzetek, természeti csapások bekövetkezésekor a kormányzati szervek megsérült, megsemmisült és a túlterhelt szolgáltatói rendszerek pótlása rádióamatőr eszközökkel ezt tekintik a rádióamatőrök a legértékesebb tevékenységüknek. Katasztrófák, rendkívüli események közvetlen bekövetkezése utáni kritikus időszakban, fontos a távközlés megléte.

Képzés

Az amatőr rádiózás életfilozófiája az önképzés, kísérletezés, rádióhullámok terjedésének tanulmányozása, szakmai ismeretek, elméleti, gyakorlati tudás folyamatos gyarapítása. Rádióamatőr összeköttetések létesítése, minél nagyobb távolságok áthidalása, minél kisebb adóteljesítmény mellett. Lényeges küldetés az utánpótlás-nevelés, az ismeretek átadása a felnövekvő generációk számára.

Rádióhullám terjedés a rövidhullámú sávokban

A rádióhullámok terjedése történhet:
- Közvetlen úton (optikai jelleg)
- Felületi hullámokkal (követi a Föld görbületét)
- Térhullámok segítségével

A közvetlen úton történő hullámterjedést az ultrarövid hullámú sávokban (URH) lehet alkalmazni, optikai jellegű, optikai rálátást igényel a két állomás antennája között, ezért nagyon erős befolyásoló tényezőt jelentenek a tereptárgyak. Felületi hullámú terjedés a hosszú, és középhullámú sávban hatásos, felületi hullámú terjedésnél a jel követi a Föld görbületét, az áthidalt távolság függ az adó teljesítményétől, valamint a hullámhossztól. A frekvencia növelése, és az áthidalt távolság között fordított arányosság van. Rövidhullámú (RH) sávokban a felületi hullámú terjedés szerepe minimális. Rövidhullámú sávokban a térhullámú terjedésnek van domináns szerepe. Földünket 80-300km magasságban egy ionizált réteg, az ionoszféra veszi körül. Az ionoszféra visszaverő felületként viselkedik, ("tükör") visszaveri, reflektálja az elektromágneses hullámokat. Az URH-sávra már nem gyakorol ilyen hatást. A rövidhullámú frekvenciatartományában az ionoszféra "F" -rétege veri vissza, mint egy "természetes átjátszó" az elektromágneses hullámokat. A rövidhullámú frekvenciatartomány 1,8-30 MHz között található, hullámhosszban kifejezve 160-10m. Az ionoszféra állapotát, ennek következtében a terjedést befolyásolja a Napfolt-tevékenység (napfolt-szám), évszak, napszak. Az ionoszféráról visszavert jelekkel lehet országon belüli, európai, de akár interkontinentális (Föld túlsó oldala is) rádiókapcsolatot is létesíteni. A jel visszaverődési szöge függ az üzemi frekvenciától, és az alkalmazott antenna iránykarakterisztikájától. Távoli állomások eléréséhez lapos "kilövési" szögű antenna, közeli állomásokhoz pedig a függőlegeshez közeli "kilövési" szögű NVIS-antenna produkálja a legjobb eredményt.

Az NVIS (Near vertical incidence skywave) terjedési mód használata az országon belüli, veszélyhelyzeti híradásnál jelentős.
A 60m-es sáv (5 MHz) USA-ban, és Angliában van engedélyezve, pedig hazánkban is indokolt lenne, mert nappali órákban legjobban használható a veszélyhelyzeti hírközlésre. 1,8-7 MHz közötti sávok éjszaka, a 14-30 MHz közötti sávok nappal alkalmasak összeköttetések létesítésére. A 7 MHz nappali időszakban európai rádiókapcsolatokra alkalmas, közeli állomások nem mindig érhetőek el, mert holtzónába kerülhetnek.
A holtzóna jelensége abban az esetben alakul ki, ha két állomás között a felületi hullámú terjedés már nem működik és a térhullámú terjedés még nem működik. Ilyen jelenség észlelhető úgy az alsó, és felső RH sávokon is.
Az IRIS-2011-es katasztrófavédelmi gyakorlat kommunikációs tesztjén is szembesültünk ezen jelenségekkel, de mivel a fülünk edzett a gyenge jelek vételére, sikeresen végrehajtottuk a műveletet, pedig a 3,5 / 7 MHz helyett a igen-igen jó szolgálatot tett volna az 5 MHz.


Terjedési előrejelzés - http://www.ha5mrc.hu/hirek/nvis.html

Miért előnyös az 5 MHz ?

Nappali időszakban az 5 MHz-en nem alakul ki holtzóna, ezen tény mellett az ionoszféra "D"-rétege nem csillapítja az 5 MHz-en kisugárzott jelet. Ennek következtében az 5 MHz napközben kiválóan alkalmas a hazai rádió összeköttetésekre. Azonban hazánkban az 5 MHz nem engedélyezett rádióamatőrök számára. 2004. december - 2005. január között adódott lehetőségünk 5 MHz-en hullámterjedési kisérletet végrehajtani. Dr. Gschwindt András (HA5WH) adjunktus úr, a BME Mikrohullámú Tanszék vezetője, BME Rádióamatőr Klub elnöke csoportos rádióengedélyt kért a hírközlési hatóságtól. A hatóság meg is adta a csoportos rádióengedélyt és lelkesen kísérleteztünk, távíró, távbeszélő, és digitális üzemmódokban is. Kettő darab 3 KHz sávszélességű csatornára: 5212 és 5318 KHz-re kaptuk
az engedélyt. Várakozásunknak megfelelően kedvező véleményünk alakult ki az 5 MHz-ről. Az egész ország területéről dolgozó kis teljesítményű állomásokat is jól vettem. Pl a tőlem 120 km-ről lévő kiváló másik állomást kiváló hangerővel hallottam, még akkor is, amikor az adóteljesítményt 0,5 W -ra csökkentette. Az USA-ban több évtizede engedélyezett az 5 MHz rádióamatőrök számára, vészhelyzeti hírközlési célokra. Annak ellenére, hogy az USA, szinte egy egész kontinens jelentős részére kiterjed, teljesen indokolt az 5 MHz használata, hiszen a természeti csapások elhárításánál legtöbb esetben kis távolságok áthidalásához kell rádió összeköttetést biztosítani. Hazánkban az 5 MHz még indokoltabb lenne, mint a hatalmas területű USA-ban.

A veszélyhelyzeti hírközlésnek éjszaka is működnie kell:

Hazai összeköttetésekre az éjszakai órákban az 1,8 és a 3,5 MHz-es amatőr sávok jöhetnek számításba. Éjszaka nincs "D"-réteg, ami csillapítja az 1,8, és 3,5 MHz-en kisugárzott jeleket. Alaposabban megvizsgálva, következőkkel szembesülünk: Éjszaka, 3,5 MHz-en, országon belül kialakulhat holtzóna. A 160 m-es amatőr sáv jöhet ekkor viszont csak számításba. Biztosítja a közelterjedést. Van gyenge láncszem? Igen, van! Például nincs hétvége (nemzetközi) rádióamatőr verseny nélkül. Ez alól az 1,8 MHz sem képez kivételt. Ezért indokolt más frekvencia engedélyezés folyamatát elindítani! A 2-2,5 MHz között valóban indokolt egy 3 KHz sávszélességű csatorna engedélyezése.

Rádióamatőr berendezések, alkalmazott üzemmódok

Az amatőr rádiózást kialakulása óta a konstruktőr munka jellemzi, adó, és vevőkészülékek, antennák tervezése, és építése. Gyári berendezések a XX. század második felében kezdtek elterjedni. Rádióamatőr tevékenységben legnagyobb sikerélményt a házilag épített adó-, és vevőkészülékkel, antennával létrehozott interkontinentális összeköttetés jelenti minél kisebb adóteljesítmény mellett. Sokunknak a véleménye, a gyári rádióamatőr-berendezések tömeges megjelenése a konstruktőri munka elsorvadását hozta, részben van valóságalapja, de szerencsére nem halt ki teljesen, és nem is fog. Szép számmal építenek a rádióamatőrök kiváló elektromos paraméterekkel rendelkező rádiókat, lényeges paraméterekben méltó versenytársai a gyári berendezéseknek.

Rádióamatőr berendezések között úgy a gyári, mint a házi építésű készülékek szinte kivétel nélkül (DC) 12V-os tápfeszültségről üzemelnek. A 12 V-os tápellátás lehetőséget biztosít a kitelepüléses rádiós műveletekhez. A gépjárművek 12 V-os akkumulátorai felhasználhatók kitelepüléseken, és veszélyhelyzeti kommunikációban is. Így a rádióberendezéseket működtető akkumulátorok mindaddig után tölthetők amíg a gépjármű üzemanyaggal rendelkezik.
Egyre népszerűbb rádióamatőr berkekben a gyalográdió-mozgalom, (SOTA) hegycsúcsok gyalogos megközelítése, majd rádió összeköttetésekkel a hegycsúcs aktiválása. Egy rádióamatőrnek határtalan a fantáziája. Üvegszálas horgászbotból készít antennatartó árbocot, amire rögzíti egy RH huzalantenna (lejtős-dipól, inverted-V) közepét, vagy éppen egy URH-ra egy függőleges antennát. De az antennahuzalt a 8 méteres pecabotba fűzve, vagy a bot külsejéhez szigetelő-szalagozva, már készen is van egy rövidhullámú függőleges antenna. Az akkumlátor(ok) töltése napelemekkel is megvalósítható. Természetből rádiózni, sátorból, egy igazi túlélő művelet. Ez egy tipikus példa a veszélyhelyzeti hírközlésre, amikor kitelepülve, terepről, alternatív áramforrással táplált rádió segítségével, átjátszó állomások használata nélkül, direkt rádiókapcsolattal történik a megsérült kormányzati kommunikációs rendszerek pótlása. Éppen a legkritikusabb időszakban, amikor a legnagyobb szükség van a információk továbbítására.

Az amatőr rádiózásban a korszerű digitális adásmódok mellett két klasszikus üzemmód töretlenül legnépszerűbb a távíró (Morse-jelek) adása kézzel, billentyűvel, vagy szükség esetén két vezeték végének összeérintésével. Morse-jelek vételére legmegbízhatóbb az emberi fül + agy összeállítás. Teljes értékű digitális üzemmód, hiszen a billentyű lenyomott állapotban 1-es, felengedett állapotban 0 logikai szintet jelent, az emberi tényező, emberi agy a "hangkártyás PC", az emberi fül pedig a "hangkártya mikrofonja". A Morse-jelrendszer univerzálisnak, sokoldalúnak tekinthető, mi rádióamatőrök a rádióval hozzuk kapcsolatba, más eszközökkel is lehet Morse-jelsorozatot továbbítani, lehet fényjelzés, vagy akár egy gépjármű kürtjével Morse-jeleket generálni.
A rádióamatőr gyakorlatban megvalósított távbeszélő üzemmódok közül az egy-oldalsávos, az SSB (Single Side Band) távbeszélő a legelterjedtebb. A hivatalos műsorszórásban használatos AM adásmódnak a továbbfejlesztett változata. Az AM energiapazarló üzemmód, dupla sávszélességet (6 KHz) foglal el az SSB-hez (3 KHz) képest, az információt csak az oldalsáv(ok) tartalmazzák, a hatásfok javítása érdekében indokolt a vivő, és az egyik oldalsáv elnyomása. A műsorszórásban viszont megmaradt az AM, mert felhasználói oldalon egyszerű vevőkészülékkel is vehető.

Mi rádióamatőrök is a XXI. században élünk, ezért a számítógép a barátunk. A digitális technika természetes fogalom a mindennapi életben, így az amatőr rádiózásban is azonos létjogosultsága van, mint a hagyományos üzemmódoknak. Napjainkban a rádió adó-vevő összekapcsolása a számítógéppel teljesen természetes dolognak számít. A gyárikészülékek is egy több digitális elemet használnak. Gyakori gondolatunk: "Olyan számítógép, amivel rádiózni is lehet...." Nagyon találó, a valóságot tükrözi.
Rádióamatőr berendezés PC-vel (hangkártyával, RS232 / USB-vel) történő összekötése lehető teszi begépelt szöveg, képek, digitalizált beszéd átvitelét. Kiemelném a keskeny sávú géptávíró üzemmódot, a BPSK31-et. Sávszélessége mindössze 31 Hz, ebben a kis sávszélességbe összpontosul az adóteljesítmény. Ennek köszönhetően minimális adóteljesítménnyel (5-10 Watt) lehet összeköttetést létesíteni, vevőkészülékben pedig a keskeny sávú szűrővel ki lehet emelni a gyenge állomást a zajból, javítani lehet a jel/zaj viszonyt. Ezen üzemmódok adás oldali jelgenerálása számítógéppel történik, és a dekódolása is csak számítógéppel valósítható meg.


Kovács Gyula (HA6QR) konstruktőri versenyt nyert a képen látható DDS-PLL VFO-s 9 sávos RH házi építésű rádiójával. Gyári berendezések méltó versenytársa.


Irány az erdő... Rádiótesztelés kitelepüléses műveletben


Rádióamatőr összeköttetések gépjárműből, mozgó állomások

A gépjárművel rendelkező rádióamatőrök jelentős része igyekszik megvalósítani a gépjárműbe telepített rádióállomást. a járműre telepített mobilantennákkal, úgy RH, mint URH-sávbn történő rádiókapcsolatok megvalósítása céljából. Mozgó, gépjárműre telepített antennák mérete véges, korlátokat szab. Az antennák egy illesztőegységen keresztül vannak a rádióval összekötve. Rádióamatőr készülékek is az adás-vétel technikában elterjedt 50 Ohmos kimenettel rendelkeznek, 50 Ohmos impedanciájú lezárást igényelnek, ha az antenna jelentős eltérést produkál, illesztőegységet kell alkalmazni. Itt említeném meg Hegyi Loránd (HA8DH) amatőr társat, a Rádiós Készenléti Szolgálat koordinátorát, aki magas technikai színvonalú mozgó állomást alakított ki a veszélyhelyzeti hírközlésre, állomását kiegészítette külön eszközökkel, többek között kitelepülő árboc / antenna összeállítással, utóbbi technikával, álló helyzetben, egy pozícióba települve, még hatékonyabban tudja végrehajtani a műveletet.

Fix telephelyű rádióamatőr állomások

A hírközlési hatóság által kiadott rádióamatőr adóengedélyek alapértelmezésben fix telephelyre, a legtöbbször a lakóhelyre vannak kiadva. Fix telephelyről az alaphívójelet kiegészítés nélkül kell adni, de kitelepült, mozgó állomások esetén a hívójel után kell adni kitelepült állomás esetén a /P -t, gépkocsival mozgó állomásnak a /M, vizi járműről a /MM-et, légi járműről pedig a /AM-et kell adni a hívójel után. Fix telephelyű állomásoknak kétségtelenül megvan az előnyük, nagyobb adóteljesítményt, és nagyobb nyereségű antennákat feltételezve. Ezen tényezőknek szintén nagy jelentősége van a vészhelyzeti hírközlésben, feltételezve, hogy a rádióamatőr fix állomása működőképes állapotban marad. A technikai túlélő képességet javítja a kitelepülésre felkészült rádióamatőr.

Ausztrál rádióamatőr NVIS-antenája


IRIS-2011 katasztrófavédelmi gyakorlat gyöngyösi állomása Vak Bottyán Rádióklub

Többször is bizonyítottak már a rádióamatőrök a vészhelyzeti hírközlésben

Földünkön egyre gyakrabban fordulnak elő katasztrófák, természeti csapások, egyéb rendkívüli események. Vészhelyzetek elhárításának nélkülözhetetlen művelete a távközlés, különösen, ha a kormányzati szervek rendszere, sérül, megsemmisül. Az Amerikai Egyesült Államokban már 1930-ban létrehoztak vészhelyzeti hírközlési szolgálatot a rádióamatőrök. Ez szép, hazafias küldetés szinte minden ország rádióamatőreire jellemző. Németországban minden tartománynak van rádióamatőr vészhelyzeti hírközlési koordinátora. Utóbbi időszakban oroszországi, és lengyelországi kormányzati szervek, és rádióamatőrök közötti együttműködésről lehetett értesülni.

1989. decemberében a romániai forradalom idején példát mutattak a magyar rádióamatőrök önzetlen segítségből. A segélyszállítmányok irányításában derekasan kivették részüket a rádióamatőrök. A műveletirányító állomás feladatát a Budapest Hármashatár-hegyen üzemelő BKV Rádióklub HA5KDQ / HG5A állomása látta el. 4 darab RH, és 8 darab URH állomás irányította a hírhálót, 4 irányba. A Gyöngyösi Városi Rádióklub (HA6KVD) a Mátrába kitelepülve vett részt a műveletben. Siófoki Női Rádióklub (HA3XYL) gyógyszerszállítmány szervezésében vette ki részét. Példás összefogás.

2004. április végén hatalmas felhőszakadás zúdult Mátrakeresztesre. Mindent letarolt, ami az útjába került. Nem kímélte a vezetékes, és a vezeték nélküli távközlési eszközöket sem. Egyetlen egy összekötő kapocs tartotta a kapcsolatot Mátrakeresztes, és a külvilág között, a
Galyatetőn, üzemelő rádióamatőr átjátszó. Rádióamatőrök tartották a közvetlen kapcsolatot a helyszínen a műveletet végrehajtó csapattal.

A nagyvilágban számtalanszor bizonyítottak már a rádióamatőrök. USA-ban, Japánban gyakran ismétlődnek természeti csapások. Rádióamatőrökre mindig lehet számítani a kritikus helyzetekben. Rádióamatőrök látták el a vészhelyzeti kommunikációs műveletet, Sri Lanka-n, Thaiföldön, Szlovéniában, (Ónos eső okozta károk felszámolása) Törökországban, s még több körzetben is.

Záró gondolatok

A rádióamatőr-társadalom műszaki területen, híradástechnikában, távközlésben jártas közösség. Mint a legtöbb ember, akinek a társadalommal megegyezik az értékrendje, a rádióamatőr is hazafias értékrendet vall, nemzetbiztonsági érdeket képvisel, legjobb tudása szakmai felkészültségének megfelelően igyekszik biztonságosabbá tenni, úgy szűkebb, mint tágabb környezetét, a hazáját szolgálja.

Felhasznált forrás: BME Rádióklub terjedési előrejelzési grafikonja (www.ha5mrc.hu)

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Boldog, 2014. december 15.

Szűcs György Csaba (HA6IGM), rádióamatőr, MRASZ-RKSZ tag

Hozzászólások   

#693 Leanne 2019-04-21 20:42
Greetings from California! I'm bored to death at work so I decided to check out your
website on my iphone during lunch break. I enjoy the info you present here and can't wait to take a look
when I get home. I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, awesome site!



Here is my weblog ... mega888 for ios: http://abcorfinancial.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=www.todoomodelisme.com%2Fsite.php%3Furl%3Dhttp%3A%2F%2F918.network%2Fdownloads%2F83-mega888
Idézet
#692 Matthew 2019-04-21 17:57
A lot of problems can stem from weakness in this field.
May be much better because it cannot cost lots of money.
It would be boring and hinder our creative processes. Why don't acquire started building your list now?


My web-site: ocean king
temple zelda phantom hourglass: http://rvnetlinx.com/wpframetop.php?id=2063&url=win88.today%2Fjoker123%2F&rvnl=wpcpground.php%3Fcat%3Dus
Idézet
#691 Effie 2019-04-21 06:48
I've been browsing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like
yours. It is pretty worth enough for me.
Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.



My web page :: Viagra Piller: http://www.viagrapiller.nu
Idézet
#690 Frederick 2019-04-20 22:08
I simply couldn't depart your website before suggesting that I extremely enjoyed the standard info an individual provide in your visitors?
Is going to be back regularly in order to investigate cross-check new posts

Feel free to surf to my blog :: ntc33
download: https://kasino.vin/home/ntc33/49-ntc33-newtown-casino
Idézet
#689 Tamera 2019-04-20 21:50
Within seconds, your order has hit the trading floor, leaving anyone
to the mercy of the markets. Individuals who desire to find them tend to
go to varied internet sites. Sounds like a foreign language, doesn't it?


Visit my web-site: ntc33 login: https://kslot.app/index.php/games/ntc33
Idézet
#688 Dane 2019-04-20 18:46
Greate article. Keep writing such kind of info on your site.
Im really impressed by it.
Hey there, You've performed an excellent job.

I'll certainly digg it and personally suggest to my friends.
I'm confident they'll be benefited from this website.


my blog ... Viagra Piller: http://www.viagrapiller.nu
Idézet
#687 Armando 2019-04-20 13:08
Hi! I simply would like to offer you a huge thumbs up for the excellent information you have here on this post.
I will be returning to your web site for more soon.

Also visit my web blog; Viagra Piller: http://www.viagrapiller.nu
Idézet
#686 George 2019-04-18 14:09
How often do we read God's word and let this process speak
to us? Maintain your confidence and friendships in the office.
Selling on the internet is all done when people first call at your site.
His Word declares He can cats live to 22: http://food4less.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=win88.today%2Fdownload-live22-android-ios%2F provide wisdom liberally.
Idézet
#685 Belle 2019-04-18 10:05
When I originally commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are
added- checkbox and from now on every time a comment is added I recieve four emails with the
same comment. Is there an easy method you are able to remove me from that
service? Many thanks!

Here is my web-site Viagra Piller: http://www.viagrapiller.nu
Idézet
#684 Linnea 2019-04-17 15:34
Amazing things here. I'm very glad to look your article.

Thanks so much and I am having a look ahead
to touch you. Will you please drop me a mail?

Feel free to surf to my web-site; Viagra Piller: http://www.viagrapiller.nu
Idézet
#683 Yvonne 2019-04-17 13:02
No matter how different players have reached the table with you only have one person to beat - the car dealer.
It would quite a blow indeed if you lose and also have adequate back- this.


Also visit my webpage: live casino new
years eve: http://daltonmusic.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=www.kingsandqueensonline.com%2F918kiss-most-popular-online-slot-game
Idézet
#682 Shayna 2019-04-16 00:40
You create all content material or have others submit content in order to operate.

While making this apparent into the reader, in order to
careful not to offend the readers.

my blog: ace333 apk: https://win88.today/download-ace333-ios-android/
Idézet
#681 Jimmieengit 2019-04-15 19:54
You said that fantastically.
https://www.lunarciel.com/
buy prescription drugs online
top rated canadian pharmacies online
prescription drug
mexican pharmacies shipping to usa: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#680 Keithnup 2019-04-15 17:45
With thanks! Loads of knowledge.

https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
generic viagra super active canada
viagra generic
buy viagra 32
generic viagra online: https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
Idézet
#679 Jimmieengit 2019-04-15 17:14
Nicely voiced without a doubt! !
https://www.interlandchemie.com/
pharmacy canada
canadian viagra
legitimate online pharmacies
top rated canadian pharmacies online: https://www.waltcoexpress.com//
Idézet
#678 Keithnup 2019-04-15 15:02
Whoa many of good material!
https://www.viagrawithoutdoctorbnt.com/
levitra or viagra reviews
viagra online
viagra for dogs
generic viagra 100mg: https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
Idézet
#677 Jimmieengit 2019-04-15 14:33
You mentioned that perfectly.
https://www.lunarciel.com/
prescription drugs canada
canada drug
canada online pharmacies
northwest pharmacy: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#676 Keithnup 2019-04-15 12:26
Thanks, Awesome information!
https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
took two viagra at once
generic viagra
viagra steroid cartoons
viagra pills: https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
Idézet
#675 Jimmieengit 2019-04-15 12:02
Very good content. Thanks a lot.
https://www.dunamisproductions.com/
no 1 canadian pharcharmy online
canadian cialis
top rated online canadian pharmacies
northwestpharmacy: https://www.interlandchemie.com//
Idézet
#674 Stephania 2019-04-15 11:22
If you can pay for it, employ a web-designer location a site together you r.
Lack of relevant information makes your content redundant.
All big-name bloggers started just an individual did - from quite.


Also visit my web page; scr888 vip: http://Www.At-eat.com/phpinfo.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2FWww.springbokpoker.com%2Fthings-they-never-told-you-about-online-casinos%2F%3Enfl+live+qb+roulette%3C%2Fa%3E
Idézet
#673 Keithnup 2019-04-15 09:55
Nicely put, Cheers!
https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
cars in viagra commercial chevy nova
viagra without a doctor prescription
pics of genuine pfizer viagra
buy viagra: https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
Idézet
#672 Harrison 2019-04-15 09:46
hello!,I really like your writing very a lot! share we keep up a correspondence more about your article on AOL?
I need an expert on this space to solve my problem. Maybe
that's you! Having a look forward to look you.


Feel free to surf to my page ... where to buy viagra in morocco: http://viagrabuyonlines.com
Idézet
#671 Jimmieengit 2019-04-15 09:32
Truly plenty of amazing tips.
https://www.interlandchemie.com/
prescription drugs prices
canadianpharmacy
canadian pharmacy 365
canada pharmaceuticals online: https://www.waltcoexpress.com//
Idézet
#670 Kristeen 2019-04-15 08:30
Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
Anyway I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.


Also visit my weblog - live roulette immersive: http://odthinktank.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=Manufacturersjunctionrailway.com%2F__media__%2Fjs%2Fnetsoltrademark.php%3Fd%3D918.network%2Fdownloads%2F82-ntc33
Idézet
#669 EddieDar 2019-04-15 08:10
Thank you. Lots of tips!

http://cialisttk.com/
trouve t on du cialis en pharmacie
cialis generic
prezzo cialis in spagna
cialis 20mg: http://cialisttk.com/
Idézet
#668 Keithnup 2019-04-15 07:13
Terrific info. Kudos.
https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
viagra premature
buy viagra online
ribavirin and viagra in combination
viagra without a doctor prescription: https://www.viagrawithoutdoctorbnt.com/
Idézet
#667 Cora 2019-04-15 07:04
Thanks for finally writing about >Rádióamatőrök vészhelyzet esetén
Idézet
#666 Jimmieengit 2019-04-15 06:51
Wow loads of awesome facts.
https://www.dunamisproductions.com/
canadian pharcharmy online
canadian pharmacy online
no prescription pharmacies
canadian pharmacies that ship to us: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#665 EddieDar 2019-04-15 05:29
Whoa loads of awesome facts.
http://cialisttk.com/
does daily cialis work well
cialis without a doctor prescription
what will cialis do for a man
cialis 20mg: http://cialispego.com/
Idézet
#664 Keithnup 2019-04-15 04:29
Thanks. Useful stuff!
https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
viagra alternative merck
generic viagra online
viagra and hard erection
generic viagra 100mg: https://www.viagrawithoutdoctormsn.com/
Idézet
#663 Jimmieengit 2019-04-15 04:09
Awesome info. Thanks.
https://www.lunarciel.com/
trusted overseas pharmacies
london drugs canada
canada drugs online
london drugs canada: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#662 EddieDar 2019-04-15 02:49
With thanks! I value this!
https://www.cialisfidel.com/
canadian online cialis
cialis without a doctor prescription
cialis black reviews
cialis generic: http://cialisttk.com/
Idézet
#661 Keithnup 2019-04-15 01:49
Useful posts. Cheers!
https://www.viagrawithoutadoctorsmim.com/
safe web site for viagra
viagra pills
viagra save chrismas
viagra 100mg: https://www.viagrawithoutdoctorbnt.com/
Idézet
#660 Jimmieengit 2019-04-15 01:32
You made the point!
https://www.lunarciel.com/
mexican pharmacy online
canadian pharmacy
canadian pharmacies shipping to usa
london drugs canada: https://www.dunamisproductions.com//
Idézet
#659 EddieDar 2019-04-15 00:10
Good data, Appreciate it!
https://www.cialismim.com/
cialis generico venduto in italia
cialis generic
cialis youtube funny
cialis generic: http://cialismsnrx.com/
Idézet
#658 Keithnup 2019-04-14 23:09
You've made your point quite clearly!.
https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
viagra and gay wrestling
viagra 100mg
buy viagra online in canada
buy generic viagra: https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
Idézet
#657 Jimmieengit 2019-04-14 22:53
With thanks! I value this.
https://www.interlandchemie.com/
canadian pharmacies
mexican pharmacies shipping to usa
mexican online pharmacies
canada pharmaceutical online ordering: https://www.interlandchemie.com//
Idézet
#656 EddieDar 2019-04-14 21:35
Regards, Quite a lot of facts!

http://cialisttk.com/
cialis frankreich apotheke
buy cialis online
cialis pricing costco
cialis without a doctor prescription: http://cialisttk.com/
Idézet
#655 Jimmieengit 2019-04-14 20:21
You explained this perfectly.
https://www.dunamisproductions.com/
visit poster's website
northwestpharmacy
canadapharmacy com
canada online pharmacies: https://www.interlandchemie.com//
Idézet
#654 Millard 2019-04-14 19:22
Often it can definitely be done in a matter of one heading.
Go towards bookshops within your space and aware on the kinds of non-fiction books which are stocked.
Stress can constipate your desires.

Feel free to surf to my web site: live222th: http://3dezyne.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=scr888.group%2Flive-casino-games%2F2489-live22
Idézet
#653 EddieDar 2019-04-14 19:02
You actually stated that really well!
http://cialismsnntx.com/
achat mГ©dicament cialis
cialis 20 mg
cialis 20mg rГјckenschmerzen
cialis 20 mg: http://cialisttk.com/
Idézet
#652 Keithnup 2019-04-14 17:57
You actually stated this superbly!
https://www.viagrawithoutadoctorsmim.com/
ja rule viagra
viagra online
update lawsuit on viagra 2007
generic viagra: https://www.viagrawithoutadoctorsmim.com/
Idézet
#651 Jimmieengit 2019-04-14 17:44
You have made your position very effectively!!
https://www.interlandchemie.com/
cialis canadian pharmacy
global pharmacy canada
drugs from canada
aarp approved canadian online pharmacies: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#650 EddieDar 2019-04-14 16:21
Good data, Thanks a lot.
https://www.cialismim.com/
cialis success
cialis 20 mg
cialis performance sportive
cialis 20mg: http://cialismsnrx.com/
Idézet
#649 Keithnup 2019-04-14 15:14
Nicely put, Thanks.
https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
pfizer viagra discount
viagra for women
subaction showcomments viagra start from watch
viagra generic: https://www.viagrawithoutdoctorntx.com/
Idézet
#648 Jimmieengit 2019-04-14 15:04
Info well considered..
https://www.interlandchemie.com/
online drugstore
canadian pharmacy
prescription drug assistance
canadian pharmacies online: https://www.lunarciel.com//
Idézet
#647 EddieDar 2019-04-14 13:44
Reliable posts. Cheers.
http://cialispego.com/
para que serve remГ©dio cialis
cialis without a doctor prescription
what if i stop taking cialis
generic cialis: https://www.cialismim.com/
Idézet

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Betting site http://cbetting.co.uk more info for Paddy Power Offers