HA 6 GG - Hungarian

amateur radio station

Naptár

Előző hónap December 2019 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 48 1
week 49 2 3 4 5 6 7 8
week 50 9 10 11 12 13 14 15
week 51 16 17 18 19 20 21 22
week 52 23 24 25 26 27 28 29
week 1 30 31

Rádióamatőrök vészhelyzet esetén

A vészhelyzeti kommunikáció az egyik kedvencem... itt egy remek tanulmány HA6IGM-től.

A rádióamatőr szolgálat tevékenysége a rövidhullámú sávokban
Szűcs György Csaba (HA6IGM) rádióamatőr, a Rádióamatőr Készenléti Szolgálat tagja

Vészhelyzetek, természeti csapások bekövetkezésekor a kormányzati szervek megsérült, megsemmisült és a túlterhelt szolgáltatói rendszerek pótlása rádióamatőr eszközökkel ezt tekintik a rádióamatőrök a legértékesebb tevékenységüknek. Katasztrófák, rendkívüli események közvetlen bekövetkezése utáni kritikus időszakban, fontos a távközlés megléte.

Képzés

Az amatőr rádiózás életfilozófiája az önképzés, kísérletezés, rádióhullámok terjedésének tanulmányozása, szakmai ismeretek, elméleti, gyakorlati tudás folyamatos gyarapítása. Rádióamatőr összeköttetések létesítése, minél nagyobb távolságok áthidalása, minél kisebb adóteljesítmény mellett. Lényeges küldetés az utánpótlás-nevelés, az ismeretek átadása a felnövekvő generációk számára.

Rádióhullám terjedés a rövidhullámú sávokban

A rádióhullámok terjedése történhet:
- Közvetlen úton (optikai jelleg)
- Felületi hullámokkal (követi a Föld görbületét)
- Térhullámok segítségével

A közvetlen úton történő hullámterjedést az ultrarövid hullámú sávokban (URH) lehet alkalmazni, optikai jellegű, optikai rálátást igényel a két állomás antennája között, ezért nagyon erős befolyásoló tényezőt jelentenek a tereptárgyak. Felületi hullámú terjedés a hosszú, és középhullámú sávban hatásos, felületi hullámú terjedésnél a jel követi a Föld görbületét, az áthidalt távolság függ az adó teljesítményétől, valamint a hullámhossztól. A frekvencia növelése, és az áthidalt távolság között fordított arányosság van. Rövidhullámú (RH) sávokban a felületi hullámú terjedés szerepe minimális. Rövidhullámú sávokban a térhullámú terjedésnek van domináns szerepe. Földünket 80-300km magasságban egy ionizált réteg, az ionoszféra veszi körül. Az ionoszféra visszaverő felületként viselkedik, ("tükör") visszaveri, reflektálja az elektromágneses hullámokat. Az URH-sávra már nem gyakorol ilyen hatást. A rövidhullámú frekvenciatartományában az ionoszféra "F" -rétege veri vissza, mint egy "természetes átjátszó" az elektromágneses hullámokat. A rövidhullámú frekvenciatartomány 1,8-30 MHz között található, hullámhosszban kifejezve 160-10m. Az ionoszféra állapotát, ennek következtében a terjedést befolyásolja a Napfolt-tevékenység (napfolt-szám), évszak, napszak. Az ionoszféráról visszavert jelekkel lehet országon belüli, európai, de akár interkontinentális (Föld túlsó oldala is) rádiókapcsolatot is létesíteni. A jel visszaverődési szöge függ az üzemi frekvenciától, és az alkalmazott antenna iránykarakterisztikájától. Távoli állomások eléréséhez lapos "kilövési" szögű antenna, közeli állomásokhoz pedig a függőlegeshez közeli "kilövési" szögű NVIS-antenna produkálja a legjobb eredményt.

Az NVIS (Near vertical incidence skywave) terjedési mód használata az országon belüli, veszélyhelyzeti híradásnál jelentős.
A 60m-es sáv (5 MHz) USA-ban, és Angliában van engedélyezve, pedig hazánkban is indokolt lenne, mert nappali órákban legjobban használható a veszélyhelyzeti hírközlésre. 1,8-7 MHz közötti sávok éjszaka, a 14-30 MHz közötti sávok nappal alkalmasak összeköttetések létesítésére. A 7 MHz nappali időszakban európai rádiókapcsolatokra alkalmas, közeli állomások nem mindig érhetőek el, mert holtzónába kerülhetnek.
A holtzóna jelensége abban az esetben alakul ki, ha két állomás között a felületi hullámú terjedés már nem működik és a térhullámú terjedés még nem működik. Ilyen jelenség észlelhető úgy az alsó, és felső RH sávokon is.
Az IRIS-2011-es katasztrófavédelmi gyakorlat kommunikációs tesztjén is szembesültünk ezen jelenségekkel, de mivel a fülünk edzett a gyenge jelek vételére, sikeresen végrehajtottuk a műveletet, pedig a 3,5 / 7 MHz helyett a igen-igen jó szolgálatot tett volna az 5 MHz.


Terjedési előrejelzés - http://www.ha5mrc.hu/hirek/nvis.html

Miért előnyös az 5 MHz ?

Nappali időszakban az 5 MHz-en nem alakul ki holtzóna, ezen tény mellett az ionoszféra "D"-rétege nem csillapítja az 5 MHz-en kisugárzott jelet. Ennek következtében az 5 MHz napközben kiválóan alkalmas a hazai rádió összeköttetésekre. Azonban hazánkban az 5 MHz nem engedélyezett rádióamatőrök számára. 2004. december - 2005. január között adódott lehetőségünk 5 MHz-en hullámterjedési kisérletet végrehajtani. Dr. Gschwindt András (HA5WH) adjunktus úr, a BME Mikrohullámú Tanszék vezetője, BME Rádióamatőr Klub elnöke csoportos rádióengedélyt kért a hírközlési hatóságtól. A hatóság meg is adta a csoportos rádióengedélyt és lelkesen kísérleteztünk, távíró, távbeszélő, és digitális üzemmódokban is. Kettő darab 3 KHz sávszélességű csatornára: 5212 és 5318 KHz-re kaptuk
az engedélyt. Várakozásunknak megfelelően kedvező véleményünk alakult ki az 5 MHz-ről. Az egész ország területéről dolgozó kis teljesítményű állomásokat is jól vettem. Pl a tőlem 120 km-ről lévő kiváló másik állomást kiváló hangerővel hallottam, még akkor is, amikor az adóteljesítményt 0,5 W -ra csökkentette. Az USA-ban több évtizede engedélyezett az 5 MHz rádióamatőrök számára, vészhelyzeti hírközlési célokra. Annak ellenére, hogy az USA, szinte egy egész kontinens jelentős részére kiterjed, teljesen indokolt az 5 MHz használata, hiszen a természeti csapások elhárításánál legtöbb esetben kis távolságok áthidalásához kell rádió összeköttetést biztosítani. Hazánkban az 5 MHz még indokoltabb lenne, mint a hatalmas területű USA-ban.

A veszélyhelyzeti hírközlésnek éjszaka is működnie kell:

Hazai összeköttetésekre az éjszakai órákban az 1,8 és a 3,5 MHz-es amatőr sávok jöhetnek számításba. Éjszaka nincs "D"-réteg, ami csillapítja az 1,8, és 3,5 MHz-en kisugárzott jeleket. Alaposabban megvizsgálva, következőkkel szembesülünk: Éjszaka, 3,5 MHz-en, országon belül kialakulhat holtzóna. A 160 m-es amatőr sáv jöhet ekkor viszont csak számításba. Biztosítja a közelterjedést. Van gyenge láncszem? Igen, van! Például nincs hétvége (nemzetközi) rádióamatőr verseny nélkül. Ez alól az 1,8 MHz sem képez kivételt. Ezért indokolt más frekvencia engedélyezés folyamatát elindítani! A 2-2,5 MHz között valóban indokolt egy 3 KHz sávszélességű csatorna engedélyezése.

Rádióamatőr berendezések, alkalmazott üzemmódok

Az amatőr rádiózást kialakulása óta a konstruktőr munka jellemzi, adó, és vevőkészülékek, antennák tervezése, és építése. Gyári berendezések a XX. század második felében kezdtek elterjedni. Rádióamatőr tevékenységben legnagyobb sikerélményt a házilag épített adó-, és vevőkészülékkel, antennával létrehozott interkontinentális összeköttetés jelenti minél kisebb adóteljesítmény mellett. Sokunknak a véleménye, a gyári rádióamatőr-berendezések tömeges megjelenése a konstruktőri munka elsorvadását hozta, részben van valóságalapja, de szerencsére nem halt ki teljesen, és nem is fog. Szép számmal építenek a rádióamatőrök kiváló elektromos paraméterekkel rendelkező rádiókat, lényeges paraméterekben méltó versenytársai a gyári berendezéseknek.

Rádióamatőr berendezések között úgy a gyári, mint a házi építésű készülékek szinte kivétel nélkül (DC) 12V-os tápfeszültségről üzemelnek. A 12 V-os tápellátás lehetőséget biztosít a kitelepüléses rádiós műveletekhez. A gépjárművek 12 V-os akkumulátorai felhasználhatók kitelepüléseken, és veszélyhelyzeti kommunikációban is. Így a rádióberendezéseket működtető akkumulátorok mindaddig után tölthetők amíg a gépjármű üzemanyaggal rendelkezik.
Egyre népszerűbb rádióamatőr berkekben a gyalográdió-mozgalom, (SOTA) hegycsúcsok gyalogos megközelítése, majd rádió összeköttetésekkel a hegycsúcs aktiválása. Egy rádióamatőrnek határtalan a fantáziája. Üvegszálas horgászbotból készít antennatartó árbocot, amire rögzíti egy RH huzalantenna (lejtős-dipól, inverted-V) közepét, vagy éppen egy URH-ra egy függőleges antennát. De az antennahuzalt a 8 méteres pecabotba fűzve, vagy a bot külsejéhez szigetelő-szalagozva, már készen is van egy rövidhullámú függőleges antenna. Az akkumlátor(ok) töltése napelemekkel is megvalósítható. Természetből rádiózni, sátorból, egy igazi túlélő művelet. Ez egy tipikus példa a veszélyhelyzeti hírközlésre, amikor kitelepülve, terepről, alternatív áramforrással táplált rádió segítségével, átjátszó állomások használata nélkül, direkt rádiókapcsolattal történik a megsérült kormányzati kommunikációs rendszerek pótlása. Éppen a legkritikusabb időszakban, amikor a legnagyobb szükség van a információk továbbítására.

Az amatőr rádiózásban a korszerű digitális adásmódok mellett két klasszikus üzemmód töretlenül legnépszerűbb a távíró (Morse-jelek) adása kézzel, billentyűvel, vagy szükség esetén két vezeték végének összeérintésével. Morse-jelek vételére legmegbízhatóbb az emberi fül + agy összeállítás. Teljes értékű digitális üzemmód, hiszen a billentyű lenyomott állapotban 1-es, felengedett állapotban 0 logikai szintet jelent, az emberi tényező, emberi agy a "hangkártyás PC", az emberi fül pedig a "hangkártya mikrofonja". A Morse-jelrendszer univerzálisnak, sokoldalúnak tekinthető, mi rádióamatőrök a rádióval hozzuk kapcsolatba, más eszközökkel is lehet Morse-jelsorozatot továbbítani, lehet fényjelzés, vagy akár egy gépjármű kürtjével Morse-jeleket generálni.
A rádióamatőr gyakorlatban megvalósított távbeszélő üzemmódok közül az egy-oldalsávos, az SSB (Single Side Band) távbeszélő a legelterjedtebb. A hivatalos műsorszórásban használatos AM adásmódnak a továbbfejlesztett változata. Az AM energiapazarló üzemmód, dupla sávszélességet (6 KHz) foglal el az SSB-hez (3 KHz) képest, az információt csak az oldalsáv(ok) tartalmazzák, a hatásfok javítása érdekében indokolt a vivő, és az egyik oldalsáv elnyomása. A műsorszórásban viszont megmaradt az AM, mert felhasználói oldalon egyszerű vevőkészülékkel is vehető.

Mi rádióamatőrök is a XXI. században élünk, ezért a számítógép a barátunk. A digitális technika természetes fogalom a mindennapi életben, így az amatőr rádiózásban is azonos létjogosultsága van, mint a hagyományos üzemmódoknak. Napjainkban a rádió adó-vevő összekapcsolása a számítógéppel teljesen természetes dolognak számít. A gyárikészülékek is egy több digitális elemet használnak. Gyakori gondolatunk: "Olyan számítógép, amivel rádiózni is lehet...." Nagyon találó, a valóságot tükrözi.
Rádióamatőr berendezés PC-vel (hangkártyával, RS232 / USB-vel) történő összekötése lehető teszi begépelt szöveg, képek, digitalizált beszéd átvitelét. Kiemelném a keskeny sávú géptávíró üzemmódot, a BPSK31-et. Sávszélessége mindössze 31 Hz, ebben a kis sávszélességbe összpontosul az adóteljesítmény. Ennek köszönhetően minimális adóteljesítménnyel (5-10 Watt) lehet összeköttetést létesíteni, vevőkészülékben pedig a keskeny sávú szűrővel ki lehet emelni a gyenge állomást a zajból, javítani lehet a jel/zaj viszonyt. Ezen üzemmódok adás oldali jelgenerálása számítógéppel történik, és a dekódolása is csak számítógéppel valósítható meg.


Kovács Gyula (HA6QR) konstruktőri versenyt nyert a képen látható DDS-PLL VFO-s 9 sávos RH házi építésű rádiójával. Gyári berendezések méltó versenytársa.


Irány az erdő... Rádiótesztelés kitelepüléses műveletben


Rádióamatőr összeköttetések gépjárműből, mozgó állomások

A gépjárművel rendelkező rádióamatőrök jelentős része igyekszik megvalósítani a gépjárműbe telepített rádióállomást. a járműre telepített mobilantennákkal, úgy RH, mint URH-sávbn történő rádiókapcsolatok megvalósítása céljából. Mozgó, gépjárműre telepített antennák mérete véges, korlátokat szab. Az antennák egy illesztőegységen keresztül vannak a rádióval összekötve. Rádióamatőr készülékek is az adás-vétel technikában elterjedt 50 Ohmos kimenettel rendelkeznek, 50 Ohmos impedanciájú lezárást igényelnek, ha az antenna jelentős eltérést produkál, illesztőegységet kell alkalmazni. Itt említeném meg Hegyi Loránd (HA8DH) amatőr társat, a Rádiós Készenléti Szolgálat koordinátorát, aki magas technikai színvonalú mozgó állomást alakított ki a veszélyhelyzeti hírközlésre, állomását kiegészítette külön eszközökkel, többek között kitelepülő árboc / antenna összeállítással, utóbbi technikával, álló helyzetben, egy pozícióba települve, még hatékonyabban tudja végrehajtani a műveletet.

Fix telephelyű rádióamatőr állomások

A hírközlési hatóság által kiadott rádióamatőr adóengedélyek alapértelmezésben fix telephelyre, a legtöbbször a lakóhelyre vannak kiadva. Fix telephelyről az alaphívójelet kiegészítés nélkül kell adni, de kitelepült, mozgó állomások esetén a hívójel után kell adni kitelepült állomás esetén a /P -t, gépkocsival mozgó állomásnak a /M, vizi járműről a /MM-et, légi járműről pedig a /AM-et kell adni a hívójel után. Fix telephelyű állomásoknak kétségtelenül megvan az előnyük, nagyobb adóteljesítményt, és nagyobb nyereségű antennákat feltételezve. Ezen tényezőknek szintén nagy jelentősége van a vészhelyzeti hírközlésben, feltételezve, hogy a rádióamatőr fix állomása működőképes állapotban marad. A technikai túlélő képességet javítja a kitelepülésre felkészült rádióamatőr.

Ausztrál rádióamatőr NVIS-antenája


IRIS-2011 katasztrófavédelmi gyakorlat gyöngyösi állomása Vak Bottyán Rádióklub

Többször is bizonyítottak már a rádióamatőrök a vészhelyzeti hírközlésben

Földünkön egyre gyakrabban fordulnak elő katasztrófák, természeti csapások, egyéb rendkívüli események. Vészhelyzetek elhárításának nélkülözhetetlen művelete a távközlés, különösen, ha a kormányzati szervek rendszere, sérül, megsemmisül. Az Amerikai Egyesült Államokban már 1930-ban létrehoztak vészhelyzeti hírközlési szolgálatot a rádióamatőrök. Ez szép, hazafias küldetés szinte minden ország rádióamatőreire jellemző. Németországban minden tartománynak van rádióamatőr vészhelyzeti hírközlési koordinátora. Utóbbi időszakban oroszországi, és lengyelországi kormányzati szervek, és rádióamatőrök közötti együttműködésről lehetett értesülni.

1989. decemberében a romániai forradalom idején példát mutattak a magyar rádióamatőrök önzetlen segítségből. A segélyszállítmányok irányításában derekasan kivették részüket a rádióamatőrök. A műveletirányító állomás feladatát a Budapest Hármashatár-hegyen üzemelő BKV Rádióklub HA5KDQ / HG5A állomása látta el. 4 darab RH, és 8 darab URH állomás irányította a hírhálót, 4 irányba. A Gyöngyösi Városi Rádióklub (HA6KVD) a Mátrába kitelepülve vett részt a műveletben. Siófoki Női Rádióklub (HA3XYL) gyógyszerszállítmány szervezésében vette ki részét. Példás összefogás.

2004. április végén hatalmas felhőszakadás zúdult Mátrakeresztesre. Mindent letarolt, ami az útjába került. Nem kímélte a vezetékes, és a vezeték nélküli távközlési eszközöket sem. Egyetlen egy összekötő kapocs tartotta a kapcsolatot Mátrakeresztes, és a külvilág között, a
Galyatetőn, üzemelő rádióamatőr átjátszó. Rádióamatőrök tartották a közvetlen kapcsolatot a helyszínen a műveletet végrehajtó csapattal.

A nagyvilágban számtalanszor bizonyítottak már a rádióamatőrök. USA-ban, Japánban gyakran ismétlődnek természeti csapások. Rádióamatőrökre mindig lehet számítani a kritikus helyzetekben. Rádióamatőrök látták el a vészhelyzeti kommunikációs műveletet, Sri Lanka-n, Thaiföldön, Szlovéniában, (Ónos eső okozta károk felszámolása) Törökországban, s még több körzetben is.

Záró gondolatok

A rádióamatőr-társadalom műszaki területen, híradástechnikában, távközlésben jártas közösség. Mint a legtöbb ember, akinek a társadalommal megegyezik az értékrendje, a rádióamatőr is hazafias értékrendet vall, nemzetbiztonsági érdeket képvisel, legjobb tudása szakmai felkészültségének megfelelően igyekszik biztonságosabbá tenni, úgy szűkebb, mint tágabb környezetét, a hazáját szolgálja.

Felhasznált forrás: BME Rádióklub terjedési előrejelzési grafikonja (www.ha5mrc.hu)

E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Boldog, 2014. december 15.

Szűcs György Csaba (HA6IGM), rádióamatőr, MRASZ-RKSZ tag

Hozzászólások   

#1268 Micheal 2019-12-06 03:52
My family alll the time say that I aam killing my time
here at web, but I know I aam getting knowledge daily by reading such fastidious content.


Here is my webpage - ntc33 hack - Www.Yilianjiaju.com: http://Www.Yilianjiaju.com/comment/html/?16732.html,
Idézet
#1267 Tania 2019-12-05 22:35
Thanks very nice blog!

Feel free to visit my web blog - /index.php/cikkek/21-radioamator/82-radioamatoroek -veszhelyzet-eseten: https://5de4937b452ae.site123.me/blog/free-countdown-timer-gadget-windows-7-desktop
Idézet
#1266 Augusta 2019-12-05 04:35
Very excellent visual appeal on this site, I'd value it 10.



My web blog; Bitcoin Superstar: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=87983&mode=1
Idézet
#1265 Mason 2019-12-04 22:25
Every weekend i used to pay a quick visit this website, for the reason that i
wish for enjoyment, as this this web page conations genuinely pleasant funny stuff
too.

Also visit my webpage - Keto BodyTone Advanced Weight Loss: https://app.aws.org/surl?id=gw22pBzR&url=http://ketobodytonediet.com/
Idézet
#1264 Gracie 2019-12-04 21:40
Avoid taking clothes without proper identity even if they have cheap deals.

Sometimes I go ahead with project anyway. Do not let your attention wander
somewhere other than them.

My homepage :: kiosk3 scr888.yahoo: http://www.silvermeteor.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=casino-reviewadvisor.com%2Fsearch-for-single-platform-for-all-casino-gaming-needs%2F
Idézet
#1263 RomondoGype 2019-12-03 11:40
16 May 2018 Is your skin itching, breaking out, covered in a rash, or playing host to spots of some sort? It may be the result of infection, a chronic skin
small dry itchy patches on skin: http://itchypatchesonskin.ml/eagan-small-dry-itchy-patches-on-skin-mn-dermatologist-eagan-mn-dermatologist
Idézet
#1262 GammaSise 2019-12-03 00:49
Этот метод поможет Вам - пробития: https://youtu.be/phaXc0aqS7Q
Idézet
#1261 Parthenia 2019-11-27 23:44
http://www.abfragen.de/redirect.php?url=https://www.myasiansporn.com/cat/Toilet/1/
http://www.abigailgrace.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=www.myasiansporn.com/cat/Hub/1/
http://www.abladvisor.com/redirect.aspx?CType=7 xxx: http://thehistoricinterior.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=www.myasiansporn.com/cat/Uncensored/1/
Idézet
#1260 Nigel 2019-11-27 14:24
Hey there! I could have sworn I've been to this website before but after checking through some of the post I
realized it's new to me. Anyways, I'm definitely delighted I found it
and I'll be book-marking and checking back frequently!


Here is my blog post ... xsketogenicslim.net/: http://www.rocksavvy.com/groups/a-simple-dieting-plan-1405236241/
Idézet
#1259 emuhaza 2019-11-27 06:22
Amoxicillin 500mg Capsules: http://mewkid.net/where-is-xena/ Buy Amoxicillin tfc.gjdk.ha6gg.hu.fgr.oj http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1258 oqsalovuyehej 2019-11-27 05:50
Amoxil Dose For 55 Pounds: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin 500mg Capsules fan.eygb.ha6gg.hu.lmi.yb http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1257 eehepidugu 2019-11-27 05:32
Amoxicillin 500mg Capsules: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin 500mg Capsules yti.skby.ha6gg.hu.fhr.st http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1256 aeqadvur 2019-11-27 05:02
Buy Amoxicillin: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin tuc.pcxv.ha6gg.hu.fkx.xk http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1255 Jacklyn 2019-11-27 04:40
Admiring the dedication you put into your site and detailed information you
provide. It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed
information. Fantastic read! I've saved your site and I'm adding your RSS feeds to my
Google account.

my web site - http://liquidearthcbd.org/: http://biblioray.pusku.com/user/Jeffrey4453/
Idézet
#1254 utsikoxi 2019-11-27 04:34
Buy Amoxicillin Online: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin 500 Mg kuw.vrut.ha6gg.hu.mba.ci http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1253 etamuze 2019-11-27 04:02
Amoxicillin 500mg Capsules: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin 500mg Capsules iaw.uydm.ha6gg.hu.gtu.sk http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1252 itebisos 2019-11-27 03:33
Amoxicillin 500mg Capsules: http://mewkid.net/where-is-xena/ Buy Amoxicillin oas.oxpn.ha6gg.hu.nzy.bx http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1251 evefuvediwo 2019-11-27 03:04
Buy Amoxicillin Online: http://mewkid.net/where-is-xena/ Buy Amoxicillin cjo.eboi.ha6gg.hu.cbc.bt http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1250 Adalberto 2019-11-27 02:57
I am curious to find out what blog platform you're using?
I'm having some minor security issues with my latest website and I would like
to find something more risk-free. Do you have any
recommendations?

Here is my page :: http://caligardencbd.net/: http://barbertown.com/blog/78865/marijuana-trip-advise-for-the-chronic-vacationer/
Idézet
#1249 iprudurbir 2019-11-27 02:43
18: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin wtt.rbos.ha6gg.hu.mlq.sg http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1248 ibguetetope 2019-11-27 02:13
Buy Amoxicillin: http://mewkid.net/where-is-xena/ Amoxicillin No Prescription cnq.fdnr.ha6gg.hu.hqn.fa http://mewkid.net/where-is-xena/
Idézet
#1247 Caroline 2019-11-26 10:42
Hi! This post couldn't be written any better! Reading through this post
reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this.
I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read.

Thank you for sharing!

My site ... Atrisse Cream: http://engeena.com/component/k2/itemlist/user/48304
Idézet
#1246 Kirby 2019-11-26 09:38
Good write-up, I'm normal visitor of one's blog, maintain up the excellent operate, and It's
going to be a regular visitor for a lengthy
time.

Feel free to surf to my site :: http://caligardencbd.org/: http://oladapo.phpfox.us/blog/580995/going-towards-the-right-path-with-medical-marijuana/
Idézet
#1245 Milagros 2019-11-26 07:31
cheap cialis
buy cialis without prescription: https://ftscialisbd.com
buy generic cialis
buy tadalafil
20mg price: https://ftscialisbd.com
order cialis online
Idézet
#1244 Loren 2019-11-25 08:29
cheap cialis online canadian pharmacy
cialis prescription: https://ftscialisbd.com
liquid tadalafil
online cialis: https://ftscialisbd.com
cialis professional
Idézet
#1243 Bodibus 2019-11-25 04:01
Amputation should never be the treatment. distribution of plantar fibromatosis is similar to A Syear-old boy fust presented with a painless lump on the sole of
ledderhose disease: http://ledderhosedisease.cf/ensuring-access-to-life-saving-medicines-as-countries-shift-from-global-fund
Idézet
#1242 Annetta 2019-11-23 17:44
Write more, thats all I have to say. Literally, it
seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you
could be giving us something informative to read?


Also visit my web-site ... xxx: http://users.atw.hu/e404/forum/member.php?action=profile&uid=117236
Idézet
#1241 Jarred 2019-11-20 14:17
Hi there this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs
use WYSIWYG editors or if you have to manually code
with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice
from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!


Check out my website ... mama
bear t shirt: http://ow.ly/pqtI50wN35r
Idézet
#1240 Jeanette 2019-11-20 11:34
Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked
submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say wonderful blog!


My webpage http://goddessreviveskincare.com/: http://vivatouchcancun.com/Qna/3287917
Idézet
#1239 Matilda 2019-11-20 07:19
I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and
was wondering what all is required to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% positive. Any tips
or advice would be greatly appreciated. Appreciate it

my web page; L'Oberton Paris Cream: http://high-profile.qhub.com/member/1004749
Idézet
#1238 Brad 2019-11-20 01:13
Superb, what a weblog it is! This web site presents valuable information to us, keep it up.


Also visit my blog Nutra Holistic Keto Diet: http://brickshare.sawap.net/groups/6-in-order-to-accelerate-fat-reduction-and-drop-pounds/
Idézet
#1237 Von 2019-11-19 03:43
You're so cool! I don't suppose I've read something like
that before. So good to find somebody with some genuine
thoughts on this topic. Seriously.. thanks for starting this up.
This site is one thing that is needed on the internet,
someone with a bit of originality!

Here is my homepage: http://ketogenicvalleyketo.net/: https://shortlisted.co.za/jobs/user/profile/308632
Idézet
#1236 Audrea 2019-11-19 01:49
Hello, after reading this amazing post i am also glad Proceed to this site.: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=52162&mode=1 share my knowledge
here with mates.
Idézet
#1235 Reagan 2019-11-15 20:10
It's hard to find educated people for this topic, but you sound like you know what
you're talking about! Thanks

Also visit my webpage ... Gamma Flex Review: http://sunnylandschool.cl/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=151368
Idézet
#1234 KarenDen 2019-11-15 16:22
Ants are one of the most common and persistent pests found in and around homes. This article will explain how you can get rid of ants once and for all.
how to get rid of ants in house: http://howtogetridofantsinhouse.ga/how-do-drones-work-and-how-to-get-rid-of-ants-in-the-house-what-is-drone
Idézet
#1233 Maurice 2019-11-15 11:53
http://tinyurl.com/yzavso24
http://tinyurl.com/yhncqtes
http://tinyurl.com/yf7nqr3g
http://tinyurl.com/yerx3jmw
http://tinyurl.com/yjjp6mdd
http://tinyurl.com/yegnj5tb
http://tinyurl.com/yenzuq33
http://tinyurl.com/ygq5eu4m
http://tinyurl.com/yesnmwwu

Here is my web page porn: http://tinyurl.com/ydjvkwq8
Idézet
#1232 Belinda 2019-11-14 10:00
Your means of explaining all in this paragraph is really nice, every one be
capable of effortlessly understand it, Thanks a lot.


Feel free to visit my blog post: Libra Trader Review: http://gtublog.com/index.php?a=profile&u=devonledet
Idézet
#1231 Geoffrey 2019-11-13 22:49
Hi there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.

Is it very hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I
can figure things out pretty quick. I'm thinking about
making my own but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions?
Thank you

Feel free to visit my web-site :: Purii Derm: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=51800&mode=1
Idézet
#1230 Maricela 2019-11-13 17:27
A person essentially help to make severely posts I would state.
This is the very first time I frequented your website page and up
to now? I surprised with the research you made to create this actual publish extraordinary.
Fantastic activity!

my blog: Purii Derm: http://www.classifiedsuk.org.uk/index.php?page=user&action=pub_profile&id=6075
Idézet
#1229 Javier 2019-11-13 15:57
I actually wanted to jot down a simple remark to express gratitude to you for
all of the splendid hints you are writing here.
My extended internet search has now been paid with useful know-how to go over with
my two friends. I 'd express that we visitors are very much lucky
to be in a good network with very many outstanding people with interesting tips.
I feel truly fortunate to have come across the weblog and look forward to
really more thrilling moments reading here. Thanks a lot once again for a lot of things.


Here is my web blog http://wildthingshairgrowth.net/: http://www.fanaticspace.com/members/ednaclarkson3/profile/
Idézet
#1228 Leia 2019-11-13 15:45
I was curious if you ever thought of changing the structure of your blog?
Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so
people could connect with it better. Youve got an awful lot
of text for only having one or 2 images. Maybe you could space it out better?


my page ... Sexy young teen: https://www.xvideos.com/video52062551/sexy_young_teen_masturbation_perfect_ass_and_sweet_pussy_model_online_https_bit.ly_2q7qybp_
Idézet
#1227 Karen 2019-11-12 21:14
You made some decent points there. I checked on the internet for more info about the issue and
found most individuals will go along with your views on this site.


my website; Ketogenic Valley Keto Pills: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=41825&mode=1
Idézet
#1226 Lara 2019-11-12 18:48
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i
was just curious if you get a lot of spam remarks? If so how do you protect against it,
any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me crazy so any assistance is very much appreciated.


Feel free to visit my webpage: http://truesourcecbd.org/: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=48273&mode=1
Idézet
#1225 Sherman 2019-11-12 08:59
http://bit.ly/2o3vA5n
http://bit.ly/2C5SiMn
http://bit.ly/2Cg6qn0
http://bit.ly/2nZDaO8
http://bit.ly/2AZkZLE
http://bit.ly/2Cgk09Q
http://bit.ly/2CfzlYt

Check out my web-site :: girl working her yellow toy
on the couch: http://bit.ly/2ys6zAt
Idézet
#1224 Mac 2019-11-12 01:42
Awesome things here. I am very happy to peer your article.
Thanks a lot and I'm having a look ahead to touch you.
Will you kindly drop me a mail?

My blog RiteKeto: https://www.healthyjarhead.com/forum/profile.php?id=8647
Idézet
#1223 Marloduh 2019-11-11 01:48
Jan 10, 2019 Here are 12 unusual ways you can save money every day, including Once I added up how much I was spending per week, I realized that money "These small amounts will build quickly over time and you will learn to live
how to save money fast: http://howtosavemoneyfast.cf/apollo-rfz-db-x-18-125cc-manual-pit-bike-dirt-bike-adult-pit-bike-how-to-save-up
Idézet
#1222 German 2019-11-09 19:45
I'm curious to find out what blog system you have been using?
I'm having some small security issues with my latest site and I would
like to find something more risk-free. Do you have any suggestions?


Visit my web site; Ketogeniks Keto Pills: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=54143&mode=1
Idézet
#1221 Danny 2019-11-09 00:39
http://www.brainjock.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/xxx3gcom/
http://www.brainpopbaby.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/waptrick-videoxxx/
http://www.brainpopedia.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/xxxvbi/
http://www.brampton.com/links/redirect.php?url=http://pornsextubexxx.com/t/xxxxx-vbeo/
http://www.bransonwhiteriveroutpost.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/sania-mirza-bf/
http://www.brazner.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/xxx-vibeo-www-com/
http://www.breakingnews.ca/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/xxx-sax-vedos-2017/

Here is my homepage; n: http://sprintbooster-germany.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pornsextubexxx.com/t/mfuqcom/
Idézet
#1220 Elisa 2019-11-07 15:41
Everyone loves it when folks get together and share ideas.

Great blog, keep it up!

Have a look at my webpage; Seratopical Super Booster Serum: http://grupoover.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/46247
Idézet
#1219 Gertrude 2019-11-07 10:41
I am not positive where you are getting your info, however great topic.
I needs to spend some time learning much more or working out
more. Thank you for magnificent info I used to be on the lookout for this information for my mission.

Check out my website http://lightningketo.net/: http://palmsbeachclub.com/5-simple-fat-loss-strategies-in-which-means-you-can-possess-a-body-exactly-like-rock-star-2/
Idézet
#1218 Jaimie 2019-11-04 08:42
It's actually very complicated in this busy life to listen news
on Television, so I simply use internet for that reason, and get the most up-to-date news.


my site; http://gle24.pl: http://gle24.pl/pl/fotorelacje/inne/i-zlot-foodtruckow-w-leborku/4421,15
Idézet
#1217 Sandra 2019-11-04 05:54
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just
wondering if you get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can suggest?
I get so much lately it's driving me crazy so any help is very
much appreciated.

Look at my homepage ... sexy webcam: https://bit.ly/33deWAj
Idézet
#1216 Sybil 2019-11-04 02:22
If some one needs to be updated with most up-to-date
technologies therefore he must be go to see this web site and
be up to date everyday.

Also visit my web page - http://uniejow.net.pl: http://uniejow.net.pl/pl/fotorelacje/inne/warsztaty-z-karolina-skrzynska/630,64
Idézet
#1215 Gonzalo 2019-11-04 02:20
What's up every one, here every one is sharing these
familiarity, so it's fastidious to read this weblog, and I used to
pay a visit this blog all the time.

Review my website :: http://gwe24.pl: http://gwe24.pl/pl/549_zdrowie/14_kultura_i_edukacja/25013_bedzie_sie_dzialo_kto_wystapi_podczas_wejogrania.html
Idézet
#1214 Magdalena 2019-11-04 02:11
Hi there, I enjoy reading all of your post. I like to write a little comment to
support you.

Also visit my homepage; http://ekutno.pl: http://ekutno.pl/pl/fotorelacje/kultura/niesamowity-drugi-dzien-odysei-historycznej-w-leszczynku/16437,93
Idézet
#1213 Tanisha 2019-11-04 02:07
It's fantastic that you are getting ideas from this paragraph as well as from our argument made at this place.


Take a look at my site; http://www.echotygodnik.info: http://www.echotygodnik.info/wiadomosci/470,recital-g-kontra-g
Idézet
#1212 Clarissa 2019-11-03 22:05
Its like you learn my thoughts! You appear to grasp so much about this, such as you wrote the e
book in it or something. I feel that you simply could do with some % to force the message home a little bit,
but other than that, that is magnificent blog.
A fantastic read. I will certainly be back.

my web-site: mobile legends cheat: http://ow.ly/PE0u50wPnTq
Idézet
#1211 Gennie 2019-11-02 22:32
Glad to be one of the visitants on this awe inspiring site :D.


Take a look at my homepage :: Seratopical Super Booster Serum: https://goappreciation.com/groups/high-concept-android-app-om-of-medicine-medical-marijuana/
Idézet
#1210 Bernard 2019-11-02 20:44
casino games: https://casinoline17.com/
casino games: https://casinoline17.com/
Idézet
#1209 Leonard 2019-11-02 13:58
Hi, Neat post. There is a problem together with your web site in web explorer,
would check this? IE nonetheless is the marketplace chief and a big part
of other people will pass over your great writing because of
this problem.

My homepage - http://instaketo.org/: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=56425&mode=1
Idézet
#1208 Hong 2019-11-02 06:23
Thanks to my father who stated to me concerning this web
site, this weblog is really awesome.

my site ... Cryps Trade: http://www.michelle.gottschalk.com.au/item.php?id=43933&mode=1
Idézet
#1207 Celia 2019-11-01 18:17
Hello, Neat post. There's an issue along with
your web site in internet explorer, may test this?

IE still is the market leader and a big element of people will miss your wonderful writing due to this problem.


my web-site; プ: http://scanjobs.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=freepornmovies.mobi%2ffree%2f%e3%82%ad%e3%83%83%e3%82%b9%2f
Idézet
#1206 Pamela 2019-10-31 12:52
obviously like your web site but you need to take a look at the spelling on quite a few of your
posts. Several of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to inform the truth nevertheless I will certainly come back again.

My web page: Candy webcam girl online: https://bit.ly/2kzbL4W
Idézet
#1205 Anke 2019-10-31 12:43
Good day I am so glad I found your webpage, I really
found you by accident, while I was researching on Askjeeve for something else, Nonetheless
I am here now and would just like to say thanks for a incredible post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design),
I don't have time to go through it all at the moment but I have book-marked it and also
added your RSS feeds, so when I have time I will
be back to read more, Please do keep up the excellent work.


Visit my web-site; /index.php/cikkek/21-radioamator/82-radioamatoroek -veszhelyzet-eseten: https://brumafadlex.site123.me/blog/netcut-defender-full-version-free-download
Idézet
#1204 Colby 2019-10-31 04:19
I was able to find good advice from your blog articles.


my web blog: 4 younow ml mobile
legends hack: http://ow.ly/c69o50wPnTp
Idézet
#1203 Everett 2019-10-30 10:45
It's very easy to find out any matter on net as compared to
books, as I found this article at this website.


Here is my web-site; 面: https://freepornmovies.mobi/free/面/
Idézet
#1202 Tiffany 2019-10-30 10:39
It's amazing designed for me to have a web page, which is beneficial in support of my know-how.
thanks admin

my webpage ... 우리카지노; Emery: https://www.ponte16.kr,
Idézet
#1201 Shantae 2019-10-29 20:39
Its like you read my mind! You seem to know a lot about
this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit, but instead of that,
this is excellent blog. A fantastic read. I will certainly be back.


my website ハードコアビデオ: https://freepornmovies.mobi/free/ハードコアビデオ/
Idézet
#1200 Roosevelt 2019-10-28 22:16
Spot on with this write-up, I actually believe this site needs much more attention. I'll probably be back again to see more, thanks for the info!


Here is my webpage Rapid Fast Keto Review: https://newzealandjustice.com/member.php?u=34187-MaybelleFranklan
Idézet
#1199 Arron 2019-10-28 19:18
First off I want to say fantastic blog! I had a quick question in which I'd like to ask if you
don't mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your mind before writing.

I've had a hard time clearing my thoughts in getting my thoughts
out there. I truly do take pleasure in writing but it just
seems like the first 10 to 15 minutes tend
to be wasted simply just trying to figure out how to begin. Any ideas
or tips? Thank you!

my blog post Wild Things
Hair Growth Review: http://gtublog.com/index.php?a=profile&u=deanneticke
Idézet
#1198 Brooks 2019-10-28 02:49
It is not my first time to pay a quick visit this web
page, i am visiting this site dailly and get pleasant
data from here all the time.

my webpage - Ultra Max Testo Enhancer Reviews: http://maler-klumpp.de/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=2219371
Idézet
#1197 Steffen 2019-10-27 13:47
Hey! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to look it over.
I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!
Terrific blog and outstanding design and style.


Feel free to visit my blog post - Ultra Keto
360 Review: http://societalnetwork.com/index.php?a=profile&u=yxlnicholas
Idézet
#1196 Janis 2019-10-27 06:19
For newest news you have to go to see world wide web
and on web I found this web page as a finest web site
for hottest updates.

Here is my web page :: http://www.txexla.fraserphysics.com/index.php?title=User:WendyVnm773435: http://www.anunciosnow.com/user/profile/430579
Idézet
#1195 Kia 2019-10-27 04:54
You are so interesting! I don't think I've read through a single thing like this before.
So nice to find someone with some unique thoughts on this subject.
Really.. thank you for starting this up. This website is something
that is required on the web, someone with a little originality!


Here is my blog post: Wild Things Hair Growth: http://myturnondemand.com/oxwall/blogs/post/379812
Idézet
#1194 Kay 2019-10-27 03:44
Can I simply just say what a relief to discover a person that really knows what
they're talking about over the internet.
You definitely realize how to bring an issue to light and make it important.
More people should read this and understand this side of the story.

It's surprising you aren't more popular because you definitely possess the gift.


Also visit my web site Made Pure Wrinkle Reducer Review: http://aryanstore.com/forum/entry.php?137290-Many-Ways-Can-you-Are-Todiscover-info-About-The-Subject-Skin-Care-Products
Idézet
#1193 Arlene 2019-10-26 10:59
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit
and sources back to your weblog? My blog site is in the very same
area of interest as yours and my visitors would really benefit from some of the information you present here.
Please let me know if this ok with you. Thank you!



Feel free to visit my homepage; True Source CBD Oil
Reviews: http://www.falconvieweg.com/en/eczema-pictures-why-efas-are-paramount-for-eczema-66/
Idézet
#1192 Mark 2019-10-26 06:20
Outstanding post, you have pointed out some great details,
I likewise believe this is a very wonderful website.

Review my webpage :: http://aqualavafacecream.com/: http://basscrave.com/groups/who-cares-about-an-anti-aging-cream-for-men/
Idézet
#1191 Cedric 2019-10-25 22:32
Hi would you mind letting me know which webhost you're using?

I've loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most.

Can you suggest a good hosting provider at a
fair price? Kudos, I appreciate it!

My web-site - Freshly
Bloom Keto: http://palmsbeachclub.com/how-genuinely-lose-weight-during-xmas-7/
Idézet
#1190 Tayla 2019-10-25 12:03
Right away I am going away to do my breakfast, afterward having my
breakfast coming again to read further news.


my website - azss: https://www.xvideos.com/
Idézet
#1189 Shad 2019-10-25 11:06
Great post. I used to be checking continuously this weblog and I'm inspired!
Very useful info particularly the remaining section :) I maintain such info a lot.
I was looking for this certain info for a very
long time. Thanks and best of luck.

My web site - http://www.webtec.cz/public/redirect.asp?url=http://ketofastx2.org/: http://craigslistalternative.freeglobalclassifiedads.com/user/profile/3359
Idézet
#1188 Danelle 2019-10-25 06:24
Do not stress yourself anymore thinking what gift to provide to your friends.
A lae sleep is actually just aas welcomed each and every
otyer a remedy. Agaion I ask why are you trying
to kill my routine.

Also visit my web page: michigan city: http://mu2.nayana.kr/mysql/ver.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttps%3A%2F%2F918kiss.poker%2Fcasino-games%2F68-ntc33-newton-casino%3Entc33+download%3C%2Fa%3E
Idézet
#1187 Jeannie 2019-10-24 18:33
Wow that was odd. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my
comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyhow,
just wanted to say great blog!

Look at my website - Caesartenze Testosterone: http://mhumesonlimited.qhub.com/member/949548
Idézet
#1186 Alexis 2019-10-24 10:25
What i do not understood is if truth be told how you are
not really much more well-liked than you might be right now.
You are very intelligent. You understand thus significantly relating to this matter, made me for my part believe it from numerous various angles.
Its like men and women aren't fascinated until it's one thing to accomplish with
Lady gaga! Wild Things Hair Growth Review |
Regrow Your Hair Today!: https://www.instapaper.com/p/7416578 personal stuffs excellent.

Always care for it up!
Idézet
#1185 Vaughn 2019-10-24 00:09
Pretty component to content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to say that I acquire actually enjoyed account your
weblog posts. Any way I will be subscribing in your feeds or even I success you get admission to persistently quickly.


Also visit my page; Manly Jack Beard Growth Reviews: http://skrun.ch/SER8tJv
Idézet
#1184 Bridgett 2019-10-23 17:10
Hey there! This post could not be written any better!
Reawding through this post reminds me of mmy good old room mate!
He alway kept chatting about this. I will forward this page to him.
Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!


my web-site; scr888 jackpot cheat: https://win88.today/
Idézet

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés

Betting site http://cbetting.co.uk more info for Paddy Power Offers